Architectural Promenade

Previous
Next

موضوع این جلد از مجموعه‌ی نشانوشت- جلد سوم که در انتشار از جلد اول و دوم پیش افتاده- تئوری/تکنیکِ پرسه‌گاهِ معماری است. نظریه‌ای که آبشخور فکری چند پروژه‌ی معماری نشا بوده است. نویسندگان کوشیدند تا در بازخوانی درس‌آموخته‌های این پروژه‌ها و البته پروژه‌های متعددی از معماران دیگر، بنیان‌های فکری ایده‌ی پرومناد معماری را کاوش و گزارش کنند.  

پرسه‌زنی رفتاری است همبسته‌‌ی احساس محیط. احساس در این فعل، واسطه‌ای برای شناخت و آگاهی و درنهایت ادراک است. وقتی‌که در خیابان پرسه می‌زنی، انسان‌ها را می‌شنوی و کنش آن‌ها را در محیط شهر مرور می‌کنی. «حالت» آن‌ها را درمی‌یابی و به این شیوه، حس حضورت را با درک حالات دیگران کامل می‌کنی. زمانی که در شهر قدم می‌زنی، تصاویر شهر را می‌بینی و مرور می‌کنی. این تصاویر، عموماً چیدمانی از پوستِ معماریِ شهر است که هرکدام راوی زمان و کیفیتِ اراده‌ی ساخت آن است. جزئیات نما، بنا به بنا، متفاوت است و تو قصه‌ی خودت از شهر را، از پس نقش‌آفرینی هر بنا، روایت می‌کنی. این قصه، روایت «حال» است و حاصل ادراک لحظه‌ی حضور. 

تصاویر  کتاب می‌کوشند از بیان مرسوم گرافیک معماری فراتر روند و با زبانی که از گرافیک، در معنای وسیعِ آن، غنا یافته، درباره‌ی معماری سخن بگویند. زبانی که دایره واژگانی‌اش لزوماً محدود به واژه‌شناختِ تصویرگریِ معماری نیست. آزاد است که در میدانِ فراخِ ارتباط تصویری پرسه زند و بی‌قیدوبند با هر بیانی که خواست حرف بزند. به‌عبارت‌دیگر، تصویر به متن وام‌دار است و نه به سنتِ بصریِ بیان و ارائه‌ی معماری.

برای سفارش کتاب اینجا کلیک کنید.

The subject of this volume from the NashaNevesht collection – the third volume, which is ahead of the first and second volumes in publication – is the theory/technique of the architectural promenade. A theory that has been the source of some of Nesha’s architectural projects. The authors tried to reread the lessons learned from these projects and, of course, many projects of other architects, to explore and explain the intellectual foundations of the architectural idea.

Flanerie is a behavior related to the sense of the environment. Sensation in this verb is a mediator for knowledge and awareness and finally perception. When you loiter in the street, you “hear” people and review their actions in the city environment. You understand their “state” and in this way, you complete your sense of presence by understanding other people’s mood. When you walk in the city, you see and review the pictures of the city. These images are generally an arrangement of the architectural skin of the city, each of which tells the story of the time and the quality of the will to build it. The details of the facade are different from building to building, and you tell your own story of the city, from the role of each building. This story is the narration of “now” and the result of the perception of the present moment.

The book’s illustrations try to go beyond the conventional expression of architectural graphics and talk about architecture with a language enriched by graphics in its broadest sense. A language whose vocabulary is not necessarily limited to the vocabulary of architectural presentation. It is free to roam in the wide field of visual communication and speak with any tone it wants. In other words, the image is indebted to the text and not to the visual tradition of architectural expression and presentation.

Click here to order the book.

Previous
Next

جلسه نقد و بررسی کتاب پرسه‌گاه معماری

در تاریخ ۲۸ تیر ۱۴۰۲، جلسه نقد و بررسی کتاب پرسه‌گاه معماری به همت شهرکتاب فرشته و نشر ورا و با حمایت مهندسین مشاور نشا (نگین شهر آینده) برگزار شد. در این جلسه رضا دانشمیر، علی کرمانیان و حمیدرضا ناصرنصیر به همراه نویسندگان کتاب، علی نقوی نمینی و علی ابهری، و در حضور جمعی از معماران و علاقه‌مندان به ادبیات معماری، درباره مباحث مختلف مطرح شده در کتاب گفتگو کردند.  

برگزارکنندگان با توجه استقبال از جلسه و ظرفیت محدود محل برگزاری، تصمیم گرفتند که رویداد را به‌طور کامل مستند کنند.

ثبت رویداد: 
Red Leaf Studio